Tuesday, May 10, 2011

ce jawab..ce jawab..

ketika sedang asyik membaca buku La Tahzan karya Dr.Aidh bin Abdullah Al-Qarni..
satu mesej aku terima drpd sahabatku....
sudah lama kami tidak berhubung...
tidak ku duga setelah hmpir sebulan kami tidak berhubung dan bertanya khabar..
tiba-tiba dia menanyakan soal hati dan perasaan ku...
hatiku gelisah..mengiyakan pun tidak..menafikan tidak..
hatiku harus dijaga..
ini tekadku....
aku tahu Allah sdg mndugaku sejauh mana sayangnya aku kepadaNYA..

Perbincangan diteruskan hingga ke petang..
satu keputusan telah diambil..
Biarlah Allah Yang Menentukan Segalanya..
tak akan kuberikan cintaku kpd org yg tidak halal bagiku..
sama sekali tidak..
biarpun dia byk kelebihannya..baik..beragama..pandai..
tidak sesekali menggugat imanku
x kn aku terima melainkan dia sendiri yg meminta dari org tua ku..
itukan yg terbaik
lagipun kesetiaannya aku ragui...
aku x percaya bahawa lelaki akan setia kpd seorg sahaja selagi tiada apa2 ikatan dgn sesiapa..mgkin byk sparepart nya
kehidupan masih pnjg...mugkin dia akan jumpa n terpikat dgn org lain pula..
perempuan juga mungkin begitu
dia menerima keptusanku dgn baik..dan menyatakan pndptaku itu ada btulnya
perbincangan kami pada hari itu berhenti di situ..
aku bersyukur kpd ALLAH ~~


sebulan selepas itu..

-to be continued-


p/s:best x cerita ni....ni bkn citer aku..ak x pndai nk mengarang jiwang bagai..haha..amik yg org punya

persoalannya..
btulkah kenyataan ni??
aku x percaya bahawa lelaki akan setia kpd seorg sahaja selagi tiada ikatan dgn sesiapa..mungkin byk sparepartnya..kehidupan ini msh pnjg..mungkin dia akan jumpe n terpikat dgn org lain pula..
mungkin perempuan begitu juga...


haaaa........
ce jwab..ce jawab..kawan2ku dari kaum adam n hawa sekalian..



24 comments:

JIJI YU said...

betol le..tapi ade gak yang kalo dah jumpe je..die cam tak sabor2 je nak gi mintak ngn parent pompuan tu..

Solihin Zubir said...

hati manusia ni tak sma..
baik lelaki mahupun perempuan, tdk akan lari drp godaan syaitan supaya berlaku curang..

kalau dh kawen skalipun, tetap ada risiko utk berlaku curang dan tdk setia..

so, bercinta dan berkasihlah kerana Allah.. =)

Prince Halilintar said...

seseorg yg cinta kan seseorg dgn niat utk dijadikan isteri pasti die akan jujur dlm percintaannya tetapi jika hanya memandang materialistik atau fizikal luarannya sahaje itu yg patut kite jaga2..baik perempuan mahupon laki..

alexa yussida said...

hurm...bergantung kpd individu berkenaan..

tp sementara masih belom terjerumus ke alam kapel mapel,eloklah dijauhi:) ssh nak patah balik once dah terjerat..huhu

Bigdaddyz said...

sebenarnya bukan semua ,perempuan pun sama bukan semua...jodoh pertemuan bukan kita yang rencanakan....maka kita harus hadapinya juga .....

liyana said...

jiji...
owh cmtu eh..
care tu la yg terbaikkan..

liyana said...

solihin zubir..
yeah dats right..
like your explanation

liyana said...

prince halilintar..hmm...btul2
perkare mcm tu terjadi keranamatlamat hbgn bknkerana ALLAH kn

liyana said...

alexa..
yup thatsright...skali terjebak buruk padahnya..thanks for opinion=)

liyana said...

bigdaddy..
hmm btul2..manusia akan sentiasa diujikan..
prepare for it

y-A-n-A said...

kurang pasti. >.< tapi rasa mcam tak betul. tak kan laa org bercinta boleh kekal sampai kahwin kalau tak setia kn? tapi bergantung pd diri gak laa. :))

liyana said...

yana..aahkan..depends on individu..
semoga setiahingga akhir hayat hndaknye=)

Mr iz said...

manusia dilahir kan dengan darah yang berbeza tak semua sama ....dan tak semua begitu... kan.... jadi kita pandai pandai lah menilai yang terbaik buat kita... ha ha ha ha... aku setia apa....he he he... bole caya ke tu...

liyana said...

mr izz..ko setia..are u sure???haha
tgk ko sndri on x surekn

Epal Hirata said...

kesetiaan dn kpercayaan 2 pntg..xd 2 xgn syg byk mane pn..

liyana said...

epal hirata..
hmm..btul2..
kesetian tu teramat amatla pntg

Mohd Ridhuan said...

hati dan perasaan boleh berubah...
xkira laki atau perempuan...
selagi belum ade ikatan ...
selagi tu xyakin tu...
tu yang bnyk sparepart tu...
xkira laki or popuan...
ehheheh

Faaein Talip Roy said...

setuju dengan ayat yang dibold kan itu.... bukan semua lah... tapi memang ada sebahagian dari lelaki ini memang jenis tak setia.. konon mengukirkan janji setia.. rupa2nya dalam diam ada aje spare partnya.. memang jenis yang tak menghargai langsung apa yang ada di depan mata..

hati2lah dengan lelaki yang manis berkata2..

Papa Mifz said...

bukan semua laki suka pasang sparepart...dulu masa papa mifz couple ngan wife xde pun psg2 sparepart nih..;)

liyana said...

mohd rihuan..
ae pgalamn bersparepart ke?eheehe

liyana said...

faaein..
aah..btul..
i like ur statement!

liyana said...

papa midz..
owh..bgusla..utg wife papa mmidz..

Suhami Ahmad said...

Atok pun ada buku La Tahzan tu...memang bagus!

liyana said...

yup..mgmbgus !
atok dh hbis bceke?sy blum lg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...