Tuesday, May 17, 2011

ce jawab..ce jawab..part 2

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang..

sebagai peringatan bersama
insyaALLAH..
Dan Allah tidak lengah terhadap apa yang kamu kerjakan
(Al-Baqarah:74)

Jangan resah andai ada yang membencimu..
kerana masih ramai yg menyayangimu didunia
TETAPI
resahlah andai Allah membencimu
kerana tiada lg yg mencintaimu di akhirat..
------------------------------------------------------------------------------------------------

hmm..salih yaakub kahwin 4??
cantik gak bakal isteri dia no 4 tu...

kalau anda sbg perempuan sanggupkah anda dimadukan??
kalau anda sebagai lelaki sanggupkah anda memadukan??


if ur wife say like this..
abang2..kalau abg nak khwin dua khwinla..tapi bagitau sayang yer..
jangan sorok2..sayang x kisah asalkan abg x tipu sayang...

ada ke isteri camtu??
and kalau anda lelaki adakah anda merasa gembira jika si isteri cakap camtu?

ahaha..ce jawab..ce jawab..

31 comments:

Hafriz Mohamad said...

klau sy prempuan... emm..wallahua'lam. xtau nk pikir cmne sbb smpai ke hri ni pmikiran sy ttap llaki..hik2.

lelaki snggupkah memadukan.. em.. x sanggup la..rasanya 1 itu dh ckup. sbb klau baik atau buruk, cuma 1.. cuba klau 4..pnat oo. lg 1, duit bknnye ade.. hihi.

soalan last.. x gmbira. sbb dpt rasa yg kata2nya tu adalah hasil dr bunyi hirisan2 yg mlukakan hatinya sndiri..huhu~

Faaein Talip Roy said...

aha.. isu ni agak sensitif sket bagi yg tak memahami konsep berpoligami..

kalo sy.. cam sukar nak keluarkan ayat2 cam tu.. huhuhu..

Farhan Zulhusmi said...

Betul tu..andai Allah membenci kita macam mana??

gembira memang..tapi yakin ke yang kita boleh berlaku adil...
saleh yaakub itu seorang yang adil..Alhamdulillah..
isteri dia percayakan suaminya..InsyaAllah xde masalah...

liyana said...

hafriz muhammad..

its ok..truskn dgn pmikirn lelaki..jadi diiri anda..

haha..statement kedua saya stju...baik burk 1 je kn..hmm..bguslla awk x snggup..

jwwpn last..btul..itu mnjukkn keprihatinan anda..semoga ketemu jodoh yg terbaik..amin=)

liyana said...

faaein..

hmm..agk sukarla kn..
ada pro n kontranya

liyana said...

farhan..

hmm..btul ..bgaimana kalau allah membenci kita?

gmbira yer..huhu..
btul2..sy prnh dgr mmg x akan pernah dpt berlaku adil kalu lbih dari satu..x igt kt mana..hmm

Hafriz Mohamad said...

amiin.. insyaAllah.. hihi. ;)

JIJI YU said...

aku tak sanggup nak memadukan..

liyana said...

jiji yu..
bgus!

JIJI YU said...

weh2..ko panggil aku ustaz je ek sekang ni..ehehe..video tu aku tak dapt tengok weh..eheh..video ape nye..

JIJI YU said...

jap3..muahaha..aku baru perasan ko ghupenye nur aisyah..ehehe..

liyana said...

hehe..dh ko ustaz..ak pnggil ko ustazla...video yg dak thfiz nk join imam muda tu..ko ade la dlm video tu..guru thfiz..bg kata2 cikit..siyes cam lain perwatakan ko..nape x dpt tgk..?rugi x tgk..aha..ke nk suh share kt fb..?

liyana said...

hehe..kn aku dh kte ak wat fb bru..nur aisyah..huhu

ejulz said...

kalau mampu xpe laa.. tp kalau takat mampu jaga sorang je, baik isteri sorang je..

liyana said...

ejulz..
owh ic....
kemampuan..

aisyah ahmad said...

Depends on IMAN masing2..bagi AA la kan..
Betol..ALLAH dah menghalalkan lelaki nikah lebih dari 1..
Tapi bukan semudah ABC..
kene fikir banyak aspek..
tanya pada diri..
Kenapa nak kawen lagi 1??calon ke2 lebih hebat dari pertama ke??kalau calon ke2 lebih hebat dari segi 4 perkara (cantik,harta,agama,keturunan)..maka dipersilakan..tapi kalu tak..renung2kan lah dulu sebelum nak menikah 2 3 4...:))

**asal bab poligami ni..mmg emosional terlebeyy..hehe

nelly said...

kalau nelly , tak sanggup !!
tapi , kalau memang dah mampu ..
'=='

Solihin Zubir said...

kalau si isteri dan suami tu btul2 faham hikmah bermadu dlm Islam, insyaAllah semuanya akan berjalan lancar..
tdk ada soal cemburu ataupun krn nafsu..

liyana said...

aisyah ahmad..nice explanation..like it..hehe..sabar2..control ur emotion..
pemikiran pnuh pertmbgn..like it=)

liyana said...

nelly..hehe...nthla nelly..
kalu dh mmpu..jwbla sndiri..huhu

liyana said...

solihin zubir..yes im totally agree with ur statement

Prince Halilintar said...

kalau betul2 cukup syarat bermadu dan berkaku adil kpd semua bolehla..biar ttpkan niat kerana Allah bukan kerana nafsu..

liyana said...

ph..hmm..btul2..niat kerana Allah..
niat tu pntg..huhu

Najmah A. M said...

tak tahu nak jawab macam mana. sejujurnya, saya tak ada rasa apa pun bila orang cakap pasal isu poligami ni. bila orang berdebat, saya diam je. jawapan saya simple. kalau ditakdirkan perjalanan hidup saya ada bab itu, saya akan cuba yang terbaik untuk menjadi isteri yang terbaiklah. kalau dia layak dan mampu, tak ada sebab untuk saya halang.

ada jugaklah kawan yang tension bila saya jawab macam tu. tapi entahlah. itu jawapan sekarang, masa hati belum berpenghuni. akan datang tak tahulah. :)

adan said...

andai kata sy dah bertemu jodoh.. saya tak akan bermadu, walau terpikir untuk bermadu.. saya akan utamakan anak2 untuk membesar kelak..

ecehceh.. berangan sudah

liyana said...

najmah a.m..
aahkn..nice explanation..tq..
kalu dh dtakdirkn nk buat cmnekan..ketetapan Allah pasti berlaku.
kaluAllah katejadi-jadila..yup..hati blum berpenghuni lg..hehe

liyana said...

adan...
yeah,,btul2..sy sokong..truskn dgn niat murni anda.semoga jd kenyataan,,amin=)

missh chiorika said...

kalau missh tak mao bermadu ....tak sanggup nak berkongsi kasih -.-'

liyana said...

mish..hehe..kbykknnya berkata begitu..=)

pRincEssaLiE said...

isu poligami nie memang xkan habis kalau xda yang paham konsep sebenar.
kalau kita teliti balik kisah hidup Rasulullah, kita akan paham macam mana konsep poligami beliau yang sebenarnya.

istri pertama beliau Khadijah Al- Khuwailid tidak pernah di madukan oleh Rasulullah lantaran rasa cinta dan kasih nya terhadap Khadijah yang terlalu besar.
Malah sepanjang perkahwinan mereka, hampir tiada konflik rumah tangga.

Kat ctu jelas terbukti hidup monogami lebih baik dr poligami.
Then sebenarnya Rasulullah pun xsuka berpoligami bahkan beliau melarang anak - anak beliau di poligami.

Tapi seperti yang kita tahu, Rasulullah mempunyai banyak istri.
Tapi semua nya bukan lah kerana nafsu semata - mata.
Semuanya hanya kerana ingin membela nasib dan maruah diorg. Sebab tu la Rasulullah poligami.

Dan bila di bandingkan hidup poligami dan monogami Rasulullah, banyak perbezaan kat ctu.
Masa poligami, banyak berlaku konflik rumah tangga lantaran rasa cemburu para istri untuk merebut cinta Rasulullah.
Dan semasa hidup berpoligami, Rasulullah pernah marah(marah2 sayang) terhadap istri2 nya tatkala diorg gaduh2.
Tapi semua tu tak berlaku pada masa beliau monogami bersama Khadijah.

Rasulullah pun pernah berdoa kat ALLAH utk diampunkan dosanya sekiranya beliau tidak berlaku adil terhadap istri2 nya.
So nampak kan? Rasulullah sendiri pun merasa berat hidup berpoligami.
So pandai2 la kita semua fikir sebelum bertindak.*WINK*

p/s: mohon diberi teguran sekiranya berlaku kesalahan. ^__^

liyana said...

ara...
thanks for explanation...
i got a lot of input from your comment...

hmm..btulkan...
mmg tidwk akan dpt berlaku adilkan..
jika khwin lebih dari satu..
dlm al-quran pn dh jelas akan hal tersebut..
sdgkn rasulullah juga tkut berbiat demikian

hmm..yg pntg niat kt mnekan...
btul2...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...