Friday, June 24, 2011

akhirnya belajar jugak buat ISTR...


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

hmm...hari ni dengan jayanya dpt belajar cara membuat(ISTR) ikan siakap tiga rasa..
dengan tunjuk ajar dari mama tersayang...


meh nak hafal balik cara2 membuatnya macam mana..

1.bila ikan tu sudah dibersihkan sebersih-bersihnya..bedakkan ikan tersebut
dengan menggunakan bedak kompak korang...
eh tak..bedakkan ikan tersebut dgn tepung jagung sperti gmbar di bawah..

2.gorengkan ikan tersebut..di dalam kuali...
takkan nak goreng ikan ni guna periuk kot kn..
pastu lepas goreng jadila ikan goreng tersebut rupe itu..(kat bawah)
tu bahagian belakang ikan..

3.nak buat kuah yg 3 rasa tu plak..suka atila nk panggil kuah die ke sos dia ke..
aku pun tak tahu nak pggil apa..hehe..
potongla tomato,bawang besar,timun..
potong bagi nampak mcm segi empat ke segi tiga ke..suke atila..
nak bagi bentuk cylinder ataupun cone pn bleh jgk..
mcm gmbr di bawah ni...
tapi tak berape jelasla plak gmbr ni


4.lepas tu...masukkan minyak masak ke dalam kuali..jgn masukkan minyak urut plak.
then..sos tomato..sos tiram..sos cili..kicap dan garam..
aku tanyala mama aku nak letak byk mane..
mama ckp letak jer..sesedap rasa dan sesedap hati..
dia kate..x perlu sukat..kalau hati dan perasaan kata cukup..makala ckupla..
aku pun menganggukkan jerla..
then masukkanla timun,bawang bear ngn tomato yg dh dipotong tadi
lepas tu dh nmpak ok dh kuah dia
dah ade warne merah keoren-orenan..
maka angkat lah kuali tersebut..
dan tumpahkanla kuah ke atas badan ikan siakap tersebut..
mana nak tumpahnya kuah kalau tak ke ikan siakap..yer tak.

then siapla



haa..senang tak..
aku rase dh btul dah caranya mcm tu..
mgikut apa yg aku hafal kat dapur tadi..


tgh2 duk blajar masak tadi..
aku tanya sapa yg bagi ceramah kt masjid esok..
sempatla mama bagi nasihat sebiji dua..
dalam hidup ni..
kalau nak blajar..
tok kiro la blaja gapo pun...
ilmu dunia ko ilmu akhirat ko..
jangey tengok sapo hok ngajar..
tapi pehey and take note gapo hok diajar..
hmm..ok..maa..

32 comments:

Anak Wak Mail said...

sedapnya..nyum3x..senang je ek nak masak siakap tiga rasa ni..ikut sesedap rasa je nak masak dia..hehe..=)

betul cakap mak awak tu..ambik ilmu dia,,bukan tengok siapa dia..=)

JIJI YU said...

tu dio..nok g make umoh dio la pah ni..

teacher bonda said...

nmpk sedap...lapar la pulak..:)

Alif said...

sedap sedap,malam semalam baru makan ikan siakap tiga rasa ni...

btw congratz r dah pandai masak ikan siakap 3rasa ni...bley r blanje kami makan...

Aman Ibrahim said...

hahaha~ sedap2..

suka nasihat yg last tuh, dlm loghat kelantan.. menuntut ilmu amalan mulia.

liyana said...

Anak Wak Mail..

aah,\..sngnyer sbnrnya..
sy pn igt ssh..
tp mak ckp klu kta anggp sng..sngla ia=)

liyana said...

jiji yu...

haha..mari2..

liyana said...

teacher bnda..

x tawla sdp ke x..
insyaALLAH sdap..haha

liyana said...

Alif..

owh..
hehe..timer kasih..

insyaALLAH kalu ada ksmptn=)

liyana said...

Aman ibrahim..
yup btul=)

Aiman Ariffin said...

haiyoooooo bila baca blog ni. terasa sangat2 nak balik. Rindu masakan mak :( nasi kerabu, ayam percik, nasi blauk. aduhhhhhh

liyana said...

aiman ariffin..

hehe..sory jika entry ni mmbuatkan anda rindu masakan mama anda..

bersabar yer=)

cpt2 plg ke tnh air^_^

zarazueyin said...

wahhh...sedak sengoti
kawe suko ni...hehe

syem said...

it just be nice..huu

s a r said...

wah, menarik sangat ni. nyum nyum. :D

redza said...

wah baguslah tu..expertkan diri masak-memask..nak kawen esok senang hehe

James Alexander said...

wah ! dah dpt lesen memasak penuh...

gud for you...

liyana said...

zarazueyin..

hehe..xtawla sdap ko dop..
kawe pn suko=)

liyana said...

syem=)

liyana said...

sar..

hehe..biasa2 jer=)

liyana said...

redza..

hehe..belajar selagi termmpu..
=)

liyana said...

james alexander..
memasak pn kna ade lesen ke?huhu

Roza Ami Nanomiya said...

nampak sedap
sedap tak?

Mutiara Bernilai said...

0uh, mcm tu eh buat s0s dia,
0k, n0ted, thanks neh





*betu|, jgn tengk sape yg bagi, tp tengk apa yg dia beri,, :)

Tan Tin Ton said...

waaaa.nampak sedap.
nak sikit.hehehe

liyana said...

Roza Ami

tak taw=)

liyana said...

Mutiara Bernilai

aah..camtula..
hehe'

'yup btul..

liyana said...

tan tin ton

amik2..hehe

Titisan Hujan said...

akak blom bpeluang lagi utk try masak mskan ni

adan said...

nampak sedap je ikan tiga rasa tu..
bertuah la sape dapat rasa masakan liyana..

liyana said...

titisan hujan..

nnti berpeluang tryla..hehe

liyana said...

adan..

bertuah?..maybe...ehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...