Saturday, June 4, 2011

nak jadi jenazah tak?

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

astaghfirullahalazim..
astaghfirullahalazim..
astaghfirullahalazim..
nak jadi JENAZAH tak??
nak ke tak nak ke lambat laun kita akan jadi jenazah gak kan...
takkan dilambatkan sesaat ataupun dipercepatkan sesaat pun..


kelebihan menguburkan jenazah berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Rafi' bahawa
Rasululullah SAW bersabda:

sesiapa yang memandikan jenazah seseorang muslim lalu ia merahsiakan
aib jenazah tersebut Allah akan memberi keampunan sebanyak 40 kali kepadanya..
dan sesiapa menggali liang lahad lalu menimbuskannya ia akan mendapat pahala seperti pahala
orang yang memberikan tempat tinggal kepada jenazah tersebut sampai hari kiamat
dan sesiapa yg mengkafaninya nescaya Allah akan memakaikan keoadanya pada hari kiamat
dengan pakaian sundus(sutera nipis) dan istibraq(sutera tebal)daripada syurga..



hmm..
tgk tak citer tanah kubur kat astro oasis..?
citer feveret saya selain expose mistik...
cerita tu agak best...
menyedarkan diri yg x berapa nak sedar ni..

22 comments:

JIJI YU said...

haha aku tgk jemaah kolestrol ni..

s a r said...

menarik sangat liyana.

terima kasih atas ingatan :)
pergi tak kembali...

James Alexander said...

when the time's up, there's no holding on to the world...

there's no turning back...

its just part of the cycle,

the cycle that we called life...

awan biru said...

ya..mati tu bila-bila masa..jazakillah atas peringatan..semoga Allah ambil kita dalam keadaan pengakhiran yang baik..amin..

Aimi dan Pakcik Hashim said...

takder astro kat rumah
tp ko nyer entri ada. tq

maya amir said...

takut bile ingat mati..tapi mati tu bie2 jek leh dtg kan..

kokser kokdam said...

smoga kita sentiasa dilindungi ALLAH dn di bimbing agar tidak lalai...

=D

baguh sunggoh awk...

Solihin Zubir said...

sy stakat ni pernah solat jenazah je.. mandikan, kafankan, blum pernah lg.. huhu..

Aiman Ariffin said...

I LOVE UR BLOG! memberi banyak kesedaran :)

delarocha said...

pernah melihat jenazah di bilik mayat.

tapi belum cukup ilmu dan kekuatan untuk memandi dan mengkafankan jenazah.

liyana said...

jiji yu..

owh...x leh tgk..adik lelaki ku tgk citer yg lain..sabar jerla

liyana said...

sar...

sebagai peringatan bersama...thanks.

liyana said...

james alexander..

yup..totally agree

liyana said...

awan biru..
yup..husnul khatimah..amin..

liyana said...

aimi...

welcome..

liyana said...

maya amir..

aah..bila2 masa jekn yg kita x ketahui..

liyana said...

kokser kokdam..

insyaALLAH..amin..

liyana said...

SOLIHIN ZUBIR..

huhu..nnti leh prktis utk yg tu plak..hehe

liyana said...

Aiman ariffin..

utk peringatan sndri gak..
tq=)

liyana said...

delarocha..

sama2 mncari ilmu tersebut..insyaALLAH..
TRINGT PLAK MASE LTHN PNGURUSAN JENAZAH..HUHU

Suhami Ahmad said...

atok penah p kursus jenazah....ada org tu offer jadi 'jenazah'...org tu penggali kubur...muda lagi... =)

liyana said...

suhaimi ahmad..

owh...muda2 lagi dh jd penggali kubur..ok gk keje tu..menyedarkn diri..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...