Thursday, June 16, 2011

perluke ingat??

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang..


hmm..
sambil duk tengah kemas2 ruang tamu tadi...

aku pasang telinga dgr ceramah Tanyalah Ustaz kat tv9...
Antara inputnye adelah pasal menjawab panggilan ibubapa
lebih kurang camnila beliau cakap and ape yg aku fhm..
kalau tgh2 solat fardhu then tibe2 parent panggil ..
bo
leh truskan solat tersebut...


tapi kalu tgh2 solat sunat then tibe2 parent panggil..
berhenti and pergi and
jawabla panggilan parent itu(banyakla plak guna and)
sebab itu lebih baik.
..
kenapa lebih baik??
sebab menyahut atau menjawab panggilan parent itu antara amalan yg dapat meringankan azab kubur...


ni pulak input dalam buku "Panggilan Kubur Dan ALam Akhirat" yg dibaca semalam

Diriwayatkan daripada Anas katanya:
Rasulullah S.A.W bersabda yg bermaksud
'Perbanyakkanlah mengingati mati kerana ia dapat menghapuskan dosa dan menjadikan
zuhud dalam kehidupan dunia
Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda yg bermaksud memadailah mati itu
sebagai pemisah.Ada orang bertanya kepada Rasulullah "adakah seorang dapat dihimpunkan bersama para syuhada?
Baginda menjawab Ya iaitu orang yang mengingati mati 2o kali pada siang hari dan malam hari.








17 comments:

fuad ansari said...

kalau tak ingat mati dan buat persediaan utk mati, maka akan datang penyakit iaitu cinta dunia dan takut mati.. (",)

Ila said...

betul tu...hormati ibu bapa nanti senang hidup

s a r said...

cek liyana :)

nice entry too :D

seperti berjanji2 pula kan. i like it!

James Alexander said...

ok...

bagus and...

bermutu and...

terbaik la and...

ok bye...

syem said...

eemmm..
'reply komen ini secepat mungkin' haha

JIJI YU said...

ekeke..ustad mane yg menjawab tu

~SaL IjOu~ said...

kdg2 lam urusan harian kita lalai..Ingatkan mati boley dekatkan diri dgn Allah =)

Suhami Ahmad said...

Subhanallah...takutnya mati... ='(

liyana said...

fuad ansari...
aahkan..thanks for remind..=)

liyana said...

ila..

aah..btul=)

liyana said...

sar..

aahkan..mcm berjnji..ehehe

liyana said...

james alexander..
ok,,bye

liyana said...

syem,,

haha..ni dh reply..cpt x..huhu

liyana said...

jiji yu,,

pasang telinga jer..x psg mata.hehe

liyana said...

sal ijou..aah..btulkan=)

liyana said...

suhaimi ahmad
subhanallah..alhamdulillah..

Khairil said...

Allah memuliakan ibubapa sehinggakan masa kita solat sunat ibubapa kita panggil pun kita kena harus berhenti solat dan menjawab panggilan mereka...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...